zaterdag 20 maart 2010

Stap 4: verwerken van verplichte literatuur

Reader RZL
1. De tolerantie voorbij - Steve Stevaert

Dit artikel kaart het belang aan van de levensbeschouwing in de wereld. Politici en samenleving hadden het nodig dat er doden vielen en executies dreigden in verband met levensbeschouwelijke conflicten, vooraleer ze zich weer over levensbeschouwing bogen. Nochtans is het in deze samenleving belangrijk om extremisme te bestrijden en rekening te houden met de wensen van alle religieuze groepen. Er zijn steeds meer smeltkroezen van verschillende religies te vinden over heel Europa, en de Europese overheden zullen dus steeds meer rekening moeten houden met die groeiende diversiteit op hun grondgebied, en met de invloed van het geloof van al die groepen op het sociale en politieke leven.

Mensen laten zich leiden door hun levensbeschouwing, en hierdoor kun je dit niet loskoppelen van hun politieke en sociale keuzes. Er zijn veel samelevingsproblemen vanwege de religieuze en culturele meningsverschillen, en dit is een spijtige zaak. Hierdoor is het belangrijk om een dialoog op gang te brengen. Praten met elkaar en over de samenleving die we graag willen en de waarden en normen die we samen willen delen.

Katholiek onderwijs, dynamisch en pluriform

Vroeger werd verondersteld dat kinderen na het doorlopen van kleuter-, lagere- en middelbare school volwassen waren en een identiteit hadden die onveranderlijk en definitief was. Dit komt echter niet overeen met de werkelijkheid.

Een identiteitsconcept is dynamisch, relationeel en pluriform. Een katholieke school is altijd betrokken op de christelijke geloofstraditie. Deze betrokkenheid is dynamisch. Ook het realtionele aspect is erg belangrijk bij een identiteit. De verhalen die binnen de school worden uitgewisseld zijn belangrijk hierbij en deze verhalen vormen de dieptestructuur van het hele onderwijs. Dan is ook het pluriforeme van belang bij een identiteit. Dit is de wijze waarop een open en realtionele identiteit en de christelijke geloofstraditie zich tot elkaar verhouden. Jongeren doen ervaringen op in gesprek met leeftijdsgenoten en volwassenen, waardoor ze zoeken naar de zin van het leven.

Politieke partijen en standpunten over religie en levensbeschouwing

Groen!
Een interessant standpunt vind ik het standpunt van Groen!. Volgens hen moeten de klassen kleiner worden, zodat de leerkracht meer tijd kan spenderen aan een kind. Hierdoor krijgt een kind de kans om zich op zijn eigen ritme te ontplooien en hierdoor wordt een tegenwicht geboden aan onze prestatiemaatschappij. Groen! steunt een opvoedingsproject met respect voor alle levensbeschouwelijke/religieuze overtuigingen.

In onze samenleving is er nog steeds sprake van enkele tendensen. Kansarme kinderen worden vaak onterecht doorverwezen naar ‘mindere’ richtingen in het secundair onderwijs en welstellende ouders in kansarme wijken sturen hun kinderen niet naar de buurtschool. Groen! wil scholen die extra inspanningen doen om deze tendensen te doen keren extra ondersteunen.

Groen! pleit ook voor het wegwerken van de discriminatie van holebi's. Zo verdienen homoseksuele leerkrachten en opvoeders bescherming, daar zij een belangrijke voorbeeldfunctie kunnen vervullen voor jongeren die vragen stellen over hun seksuele geaardheid.

Wat betreft de lerarenopleiding ijvert Groen! om studenten stage te laten lopen in verschillende ‘types scholen’ en uiteenlopende schoolomgevingen. Deze stages zijn imeers leermomenten. Ook is een levenslange bijscholing van belang.

NVA
De mening van N-VA sluit hierbij aan. Zij wil de stress en depressies vermijden waar leerlingen al zeer jong mee te kampen hebben. Dit door middel van meer sport en spel, een betere opkomst tegen pestgedrag en een goede medische voorlichting van leerkrachten en CLB-staf. Ieder kind heeft recht op 100% steun. Sommige leerlingen hebben meer aandacht, begeleiding en ondersteuning nodig dan anderen.

N-VA is voorstander van een tweeledige nettenstructuur voor het basis- en secundair onderwijs. Dit houdt in dat het basisonderwijs uitsluitend ingericht wordt door steden en gemeenten en het secundair onderwijs moet volledig de bevoegdheid worden van het Gemeenschapsonderwijs.

CD&V
Voor deze politieke partij is het van belang dat iedereen die iets te maken heeft met het onderwijs (ouders, leerlingen, leerkrachten...) optimaal betrokken wordt bij de uitbouw van het onderwijs. Deze partijen verdienen meer respect. Eigenheid en verbondenheid is erg belangrijk en iedereen moet zich op school gewaardeerd kunnen voelen. CD&V gelooft in de vrije keuze van onderwijs, en volgens hen mag de overheid niks inhoudelijks voorschrijven, zodat de scholen dit zelf kunnen doen.

CD&V wil ook de inkomensgrens voor het bekomen van een studiebeurs optrekken zodat meer jongeren voor een studietoelage in aanmerking komen. Gelijke kansenbeleid in het onderwijs is erg belangrijk. Ook moet onderlinge samenwerking tussen leerlingen ASO, TSO en BSO aangemoedigd worden, om creatievere en socialere leerlingen te bekomen.

SP.A
Deze partij pleit voor gelijke onderwijskansen, (o.a. door meer studietoelagen en gratis busvervoer voor kinderen vanaf 12 jaar, kosteloos onderwijs...)en wenst meer samenwerking tussen de verschillende (school)netten. Dit zou ervoor zorgen dat er meer geld vrijkomt dat besteed kan worden aan de noden van de kinderen.

Ook is het volgens hen van belang dat kleuters op vroege leeftijd naar school gaan, zodat deze geen achterstand oplopen tegenover leeftijdsgenoten.

Levenslang leren is ook een belangrijk punt voor SP.A, en dat mensen zonder de juiste diploma's toch kunnen beginnen werken. Dit via een gerichte opleiding in en buiten bedrijven en door mensen de kans te geven competenties te ontwikkelen in hun job. Ook moeten leerlingen vlotter Nederlands en vreemde talen te leren door het stimuleren van een sterk taalbeleid. De partij vindt het ook een goede zaak om meer te investeren in de nodige infrastructuur bij TSO en BSO, zodat deze leerlingen een aantrekkelijke leeromgeving hebben.

SPIRIT
Deze partij wil dat de hoogstaande kwaliteit van ons Vlaamse leerplichtonderwijs blijvend gegarandeerd wordt. Het onderwijs is immers belangrijk voor de toekomstige welvaart en het toekomstig welzijn van Vlaanderen. SPIRIT wil ook dat bij elke substantiële decreetwijziging of bij elk nieuw onderwijsdecreet een kindeffectenrapport voorzien wordt, zodat de al dan niet positieve invloed op de kinderen duidelijk wordt. Ze pleiten er ook voor dat ieder kind vanaf het derde middelbaar een persoonlijke thuis-pc ter beschikking gestelt wordt.

SPIRIT wil koste wat het kost de commercielisering van het onderwijs tegengaan, door te werken met automatische studietoelagen en een maximumfactuur. Het onderwijs moet meer rekening houden met diversiteit.

Talenkennis en enkele vrije keuzevakken zijn ook van belang, om op deze manier meer te groeien in de creativiteit.

Vlaams Belang
Vlaams Belang wil een tijdelijke stop van hernieuwingen van het onderwijs, omdat dit de eigenheid en kwaliteit van het onderwijs benadeelt. Onze eigenheid is belangrijk en de algemeen vormende kennis van het onderwijs moet op de fundamenten van onze eigen westerse beschaving blijven. Vreemde kinderen moeten in het onderwijs kennismaken met de Vlaamse culturele eigenheid, waarden, zeden en normen en zich die eigen maken. Hervorming van het universitaire landschap moet oog hebben voor culturele vorming en voor het bewaren van onze eigenheid. Zo behouden we onze westerse beschaving.

Vlaams Belang is een voorstander van samenwerking tussen verschillende scholen en netten, maar deze samenwerking mag niet van bovenaf vastgelegd worden. Ook zou de inspraak van de leerkrachten vergroot moeten worden, en is ook voorstander van hun bijscholing en begeleiding.

Open VLD
Het beste moet uit ieder kind gehaald worden. Gelijke kansen zijn belangrijk, en de onderverdeling in ASO, TSO, BSO en KSO werkt demotiverend voor de kinderen. Dit is te veel prestatiegericht en de ene wordt als ondergeschikte gezien van de andere richting, terwijl ze allemaal hun eigen kwaliteiten hebben.

Netoverschrijdende samenwerking is ook bij deze partij van groot belang. Scholen, leerkrachten en directie moeten meer vrijheid en ademruimte krijgen. De regelementering van de overheid is te strikt en te streng geworden.

Levenslang leren is een norm, en meertaligheid een belangrijke troef.

SLP
Ook deze partij vindt dat er maar 22 uren echte kennisvakken mogen zijn en de rest moet ingevuld worden met een vrij te kiezen informeler aanbod, georganiseerd binnen een regionaal verband (bv. sportclubs, jeugdtoneel...). Er moet gewerkt worden aan kwaliteitsverbetering.

Bij de lerarenopleiding is niet enkel het IQ belangrijk, maar ook het EQ. Naast leerinhouden dient ook voldoende aandacht uit te gaan naar de klas- en schoolomgeving. Er moet dus aandacht zijn voor leerinhouden én leefinhouden.

Inspraak op klasniveau is ook van groot belang: leerlingen moeten hun leerkrachten op regelmatige basis kunnen evalueren. SLP wil ook specifiek aandacht besteden aan de participatie van kansarmen. Een grote mate van contact tussen de school en de kansarmen is daarvoor noodzakelijk.


http://www.kuleuven.be/thomas/algemeen/actualiteit/dossiers/verkiezingen/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten